keskiviikko 21. huhtikuuta 2010

Yhteyksiä eduskuntaan

Tällaista kirjeenvaihtoa on ollut kansanedustajien kanssa. Ville Iivarinen aloitti projektin ja T.T. jatkoi omalla tavallaan. Olen varsin ylpeä "opetuslapsistani". Tämän julkaisemiseen on saatu lupa T.T:ltä. Villen aloite "Kirje Kansaedustajille" ja sen jälkimainingit löytyvät Facebookista.
(liity ryhmään "Paljastetaan Rahan Valhe"niin pääset lukemaan)

**

From: t.t@hotmail.com
To: heli.paasio@eduskunta.fi
Subject: RE: VS: Talous
Date: Tue, 20 Apr 2010 19:34:25 +0300

Hei Heli,

Kiitos vastauksestanne. Olettekin ensimmäinen joka on asiasta kommentoinut.

Liike joka ajaa rahajärjestelmän uudistusta Suomessa on nimeltään Suomen Talousdemokratia ry. Sen puheenjohtaja on LÖ ja jäseniä on noin neljäkymmentä. Itse en kuulu siihen. Olen kyllä seurannut heidän toimintaansa, ja sähköpostitempauksesta luettuani kirjoitin kansanedustajille huolestuneena kansalaisena. Talousdemokratia ry kerää parhaillaan kannattajakortteja, aikomuksena saada osallistumisoikeus jo seuraaviin eduskuntavaaleihin Suomen Talousdemokraattisena Puolueena.

Samanlaisia liikkeitä on mm. Englannissa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa.

Liikkeen ajatus ei ole uusi. Samanlaisia ajatuksia ja yrityksiä toteuttaa asia käytännössä on ollut jo 1700-luvulta lähtien Yhdysvalloissa. Nyt tämä uudistus on tullut erittäin ajankohtaiseksi. Seuraavassa lyhyesti syy ajankohtaisuuteen ja seuraavaksi Talousdemokratian ehdotuksia muutokseen.

Noin 98 prosenttia kaikesta rahasta on liikepankkirahaa. Tätä rahaa syntyy joka kerta kun joku ottaa lainaa (yksityishenkilö, yritys, valtio). Tämä laina täytyy maksaa koron kanssa takaisin, jolloin lainasumma poistuu kierrosta ja pankille jäävä voitto (korko) on mahdollista kuluttaa palkkoihin jne. Koska kaikki raha on velkaa, ei taloudessa olisi vaihdonvälinettä jos kaikki maksaisivat velkansa pois. Mutta kaikki eivät tietenkään voi maksaa, koska korkoa ei ole luotu. Taloudessa on aina enemmän velkaa kuin rahaa. Tämä toimii niin kauan kuin velkaa otetaan lisää ja talous kasvaa. Mutta sitten kun velanotto loppuu (ja talouskasvu), alamme huomaamaan ongelmia. Nämä ongelmat on kaadettu valtion (veronmaksajien) kannettavaksi. Eli kun ihmiset ja yritykset eivät pysty maksamaan velkojaan syntyy pankkikriisi. Pankkien ei voida antaa kaatua, koska taloudesta poistuisi velkaa eli rahaa ja painuisimme lamaan. Joten valtio ottaa tuon velan kannettavakseen pelastamalla pankit. Tästä on seurannut (on muitakin syitä) aikojen kuluessa valtioiden velan eksponentiaalinen kasvu. Koska valtionvelkakin on korollista, luonnollisesti korkokin kasvaa kasvamistaan. Nyt olemme tilanteessa, että liikepankkien luoma rahamäärä on todella tähtitieteellinen. Kun seuraava pankkikriisi alkaa, ei valtioilla olekaan enää varaa pelastaa pankkeja, koska veronmaksajien rahat eivät riitä valtionvelan koron maksuun (valtion konkurssi). Pankit kaatuvat ja syntyy samanlainen tilanne kuin 1930-luvun lama. Tällä kertaa paljon hurjempana, koska virtuaalirahan (liikepankkiraha) määrä on niin valtava. Maailmanloppu ei tule, mutta köyhyyttä, asunnottomuutta ja nälänhätää kylläkin. Kaikki muu jää kyllä jäljelle, mutta yhteiskunnasta poistuu vaihdonväline eli raha. Toki IMF tulee auttamaan, mutta lainaehdot ovat yleensä kovin tiukat ja se vain siirtää samaa ongelmaa eteenpäin joillakin vuosilla. Tämä on täysin tarpeetonta ja vältettävissä. Suomen tilanne ei ole pahin, edellä mainittu koskee Yhdysvaltoja, Japania ja suurta osaa Eurooppaa (Kreikka oli esinäytös). Mutta yhteisessä maailmantaloudessa vaikutukset tuntuvat meilläkin.

Valtio laskee itse rahan korottomana ja velattomana yhteiskuntaan. Tämä on kaikessa yksinkertaisuudessaan ja neroudessaan Talousdemokratian ydin-ajatus. Valtio kuluttaisi rahaa yhteiskuntaan tuottamalla ja ostamalla niitä palveluita joita halutaan. Esim. halutaan tehdä uusi tie Helsingistä Ivaloon. Sen sijaan, että valtio (tai yritykset) lainaisi tuon rahan liikepankeilta jotka luovat rahan tyhjästä, voisi valtio luoda tuon rahan itse tyhjästä. Se maksaisi töiden edistyessä yrityksille jotka ovat hankkeessa mukana. Nämä yritykset kuluttavat rahaa palkkoihin jne. Se luo taas lisää ostovoimaa ja uusia työpaikkoja jne. Tämä olisi pysyvää rahaa kiertoon ja taloudessa olisi aina riittävästi vaihdonvälinettä, eikä valtiota (kansalaisia) rasittaisi velka ja korko. Verotuksella säädeltäisiin rahanmäärää, jotta se olisi aina optimaalinen. Liian suuresta rahamäärästä ei kuitenkaan ole huolta seuraaviin vuosikymmeniin, koska pitkiä pankkilainoja on vielä niin paljon avoinna (niiden maksaminen poistaa rahaa kierrosta). Tähän liittyy paljon kaikkea muutakin, mutta perus-idea on edellä mainittu yksinkertaistus.

Lisää Talousdemokratia ry:n ohjelmasta (esim. mitä pankeille käy, tarvitsemmeko rinnakkaisvaluutan, perustulo, julkiset palvelut, jne.) kannattaa lukea osoitteesta Talousdemokratia.fi. Sieltä löytyvät myös yhteystiedot puheenjohtaja LÖ:lle ja varapuheenjohtaja PL:lle. Heihin kannattaa olla jatkossa yhteydessä.

Nykyisin vallalla oleva käsitys taloustieteistä on Monetarismi. Tieteellisen teorian lähtökohtia ovat mm. oletusten minimoiminen, ennustavuus, ja tietenkin yhteneväisyys todellisuuden havaintojen kanssa. Monetarismi ei täytä mitään näistä. Tämä on yksi syy, että näitä teorioita on alettu kyseenalaistamaan isollakin joukolla ekonomistien keskuudessa. Se vain vie aikaa, koska Monetarismi on ollut enemmän ja vähemmän hallitseva suuntaus jo 1960-luvulta. Sinänsä siinä ei ole mitään ihmeellistä, koska kerran opittuja asioita on vaikea itse kyseenalaistaa. Näin ollen muutosta ajavien ekonomistien on todella vaikea saada näkemyksiään esille. Nyt se on hieman helpompaa, koska nykyinen järjestelmä on joutunut isoihin vaikeuksiin. En siis usko itse mihinkään salaliittoihin. Ei kai se aja kenenkään etua, että rahajärjestelmä sortuu omaan mahdottomuuteensa. Tämä ei ole kenenkään ohjailtavissa.

Vastustus valtion laskemaan korottomaan ja velattomaan rahaan pohjautuu inflaatioon. Valtio holtittomuuttaan "painaisi" rahaa markkinat täyteen aiheuttaen hyperinflaation. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Kiina toimii osittain juuri kuten on aiemmin kuvattu Talousdemokratian ohjelmaksi. Se on ollut suurin syy Kiinan uskomattomaan vaurastumiseen. He suurensivat 2006 vuoden aikana maan rahakantaa 18,8 prosenttia. Tämä johti vain normaaliin 2-3 prosentin inflaatioon, vaikka Monetarismin mukaan Kiinan valuutan olisi suunnilleen pitänyt romahtaa (muitakin esimerkkejä Talousdemokratian opeista löytyy historiasta). Toinen vastustuksen syy on Kommunismi, Sosialismi. Tästäkään ei tietenkään ole kyse. Kapitalismi ei pysty toimimaan, jos yhdellä yrityksellä (liikepankit) on monopoli vaihdonvälineeseen jota kaikki yritykset (ihmiset) joutuvat käyttämään velaksi, eli maksamaan sen joskus takaisin koron kanssa jota ei ole luotu. Talousdemokratiassa vain raha kansallistetaan ja näin ollen se palvelee koko yhteiskuntaa, palauttaen markkinataloudelle edellytykset toimia.

Loppuun vielä yhteenveto.

Suomen Talousdemokratia ry haluaa avata keskusteluyhteyden eduskuntaan, koska sen omat edellytykset toimintaan ovat toistaiseksi hyvin rajalliset.

Tässä ei varoitella salaliitoista, eikä maailmanlopusta, vaan faktoihin perustuvasta huolesta, että nykyinen rahajärjestelmä sortuu omaan mahdottomuuteensa, koska se toimii hyvin samanlailla kuin Ponzi-huijaus.

Tarkoituksena on haastaa nykyiset talousteoriat ja kehittää toimivampi, vakaampi ja oikeudenmukaisempi järjestelmä. Nykyiset teoriat eivät aina ota edes huomioon kuinka raha luodaan, vaikka raha on kuitenkin olennaisin osa taloudessa. Se ohjaa talouskasvua, työllisyyttä jne.

Raha on ihmisen abstrakti keksintö. Voiko sellaisesta olla ikinä pulaa? Nykyisessä järjestelmässä on, ja seuraukset ovat vahingollisia yhteiskunnalle.

Toivottavasti tästä ei tullut liian sekavaa ja saitte vastauksia kysymyksiinne.


Ystävällisin terveisin, T. T.



From: Heli.Paasio@eduskunta.fi
To: t.t@hotmail.com
Date: Tue, 20 Apr 2010 13:26:02 +0300
Subject: VS: Talous

Hei Toni,

kiitos viestistäsi. Luonnollisesti aihe on vakava ja kiinnostava. Olisitko kuitenkin ystävällinen ja kertoisit lyhyesti taustaa kansalaisliikkeestä, joka organisoi tätä kampanjaa? Mitkä ovat ne keskeiset tavoitteet? Tiedon jakamisen ja keskustelunavauksen ymmärrän luonnollisesti, mutta olisi ihan mukava tietää lyhyesti ja ytimekkäästi, että kuka operoi tätä projektia, miksi ja mitä he odottavat kansanedustajilta. Luonnollisesti monipuolista aineistoa on tarjottu luettavaksi, mutta hiukan jää vielä sekava olo ja epäselvyys siitä, että varoitetaanko tässä maailmanlopusta, salaliitoista, vääristä talousopeista vai jostain muusta. Toivoisin vain lyhyttä yhteenvetoa.

Ystävällisin terveisin,

Heli Paasio

Lähettäjä: t.t@hotmail.com]
Lähetetty: 9. huhtikuuta 2010 20:57
Vastaanottaja: Kataja Sampsa; Kaunisto Timo; Kerola Inkeri; Kiljunen Anneli; Kiljunen Kimmo; Kiuru Krista; Kiviranta Esko; Komi Katri; Korhonen Martti; Korhonen Timo V; Korkeaoja Juha; Koski Valto; Koskinen Johannes; Kumpula-Natri Miapetra; Kuoppa Mikko; Kähkönen Lauri; Kärkkäinen Kari; Laakso Jaakko; Laitinen Reijo; Larikka Jari; Laukkanen Markku; Lauslahti Sanna; Laxell Jouko; Lehti Eero; Lehtomäki Paula; Leppä Jari; Lipponen Päivi; Manninen Hannes; Mieto Juha; Mäkelä Jukka; Mäkelä Outi; Mäkinen Tapani; Nauclér Elisabeth; Nepponen Olli; Niinistö Sauli; Niinistö Ville; Nordman Håkan; Nurmi Tuija; Nylander Mikaela; Nylund Mats; Oinonen Lauri; Oinonen Pentti; Ojala-Niemelä Johanna; Ollila Heikki A; Orpo Petteri; Paajanen Reijo; Paasio Heli; Paatero Sirpa; Pakkanen Markku; Paloniemi Aila; Pekkarinen Mauri; Pentti Klaus; Perkiö Sanna; Pihlajaniemi Petri; Puhjo Veijo; Pulliainen Erkki; Puumala Tuomo; Rajala Lyly; Rajamäki Kari; Rantakangas Antti; Rauhala Leena; Ravi Pekka; Rehula Juha; Reijonen Eero; Risikko Paula; Ruohonen-Lerner Pirkko; Räsänen Päivi; Rönni Tero; Saarinen Matti; Salo Petri; Salovaara Pertti; Sarkomaa Sari; Satonen Arto; Seurujärvi Janne; Sihto Paula; Sinnemäki Anni; Sirnö Minna; Skinnari Jouko; Sumuvuori Johanna; Söderman Jacob; Tabermann Tommy; Taimela Katja; Taiveaho Satu
Aihe: Talous


Tervehdys!

Olen lukenut, että Teille on lähetetty useita viestejä koskien rahajärjestelmäämme. Olen lukenut kyseisen viestin ja muutamien kansanedustajien vastauksia siihen. Olen hieman huolissani osasta vastauksia, että asian vakavuutta ei tiedosteta. Ehkäpä se viestikin oli hieman sekavahko. Koska liian pitkä teksti ei tässä kohtaa ole ehkä paras vaihtoehto, tarjoan muutamia linkkejä varmistaakseni olevamme samalla sivulla.

Pieni pohjustus lienee kuitenkin paikallaan. Vanhojen kansantaloustieteen-
oppikirjojen mukaista luotonlaajennusta ei ole olemassakaan. Tämä on johtanut rahamäärän (luotonannon) epäsuoraan kontrollointiin korkojen hallinnalla (monetarismi). Valitettavasti tämäkään ei pidä paikkaansa. Keskuspankkien ohjauskoron säätelyllä ei ole mitään vaikutusta. Se ei ohjaa luotonantoa, eikä näin ollen taloutta.

Nämä, ja monta muuta seikkaa jotka tulevat linkeistä ilmi, ovat atomipommi jonka ajastimen jäljellä olevaa aikaa ei kukaan tarkkaan tiedä. Monien asiantuntijoiden veikkaus on kolme vuotta. Minä en haluaisi jäädä odottelemaan, josko nämä tuomiopäivän ennustajat ovatkin väärässä. Toivon heidän olevan väärässä, mutta kaikki (maailman)talouden indikaattorit näyttävät huolestuttavilta. Niihin ei linkkejä tarvita, koska Teillä on varmasti parempi pääsy viimeisimpiin tilastoihin ja numeroihin.

Ulos tästä tilanteesta ei päästä työtä tekemällä, viennillä, leikkauksilla, eikä muuttelemalla pääoma- tai vähimmäisvarantovaatimuksia. Tämä tulee kyllä ilmeiseksi linkeistä ja sen jälkeisestä mahdollisesta omatoimisesta tutkimuksesta. Vilpitön pyyntöni onkin, että käyttäisitte kiireen hellittäessä n. 2,5 tuntia tähän aineistoon. Sen verran on linkkien kokonaiskesto. Se miksi me kansalaiset yllytämme muutokseen, mutta (eturivin) ekonomistit suhtautuvat asiaan penseästi, tulee myös esille näissä linkeissä. Jos kiinnostutte asiasta linkit katseltuanne, niin internetistä löytyy runsaasti aineistoa siitä minkälaiseksi rahajärjestelmämme voisi muuttaa (ehdotuksia on jo noissa linkeissäkin). Itsellänikin on ehdotuksia, mutta ne jääköön myöhempään jos tämä ketään innostaa.

Nyt pidemmittä puheitta illan esiintyjien esittelyt. Kiitos.

Ystävällisin terveisin, T. T.

Simon Dixon. Ekonomisti, entinen investointipankkiiri, uuden sukupolven monetary reformer. Luennon kesto 70 min. Kannattaa katsoa myös lopun kysymys & vastaus tuokio, vaikka kysymykset eivät kunnolla kuulu. Simonin vastaukset toki kuuluvat.

http://www.simondixon.org/

Richard A. Werner. Ekonomisti, pankkitoiminnan professori Southamptonin yliopisto, ja paljon muuta. Sivut 6-7 credit creation (linkki 1 pdf). Seuraavat kaksi linkkiä haastattelu hänen tutkimuksestaan keskuspankkien toimintaan liittyen. Kesto yht. 20 min.

http://www.management.soton.ac.uk/resea ... Unions.pdf

OSA 1
http://www.youtube.com/watch?v=qfX_rNOeTXw

OSA 2
http://www.youtube.com/watch?v=dortdhx9WFs

Bernard Lietaer. Ekonomisti (MIT), entinen keskuspankkiiri (Belgia), entinen Belgian delegaatti BIS:issä, yksi ECU:n suunnittelijoista. Luento viidessä osassa ja kaksi osaa Q&A tuokiota. Yht. noin tunti.

OSA 1

http://www.youtube.com/watch?v=OfMbYllbN6c

OSA 2

http://www.youtube.com/watch?v=AIRGPX7LuxI

OSA 3

http://www.youtube.com/watch?v=Q7uJIjSO-a4

OSA 4

http://www.youtube.com/watch?v=xQ-WvJiZ3DQ

OSA 5

http://www.youtube.com/watch?v=MFbvixl_Jv8

Q&A 1

http://www.youtube.com/watch?v=fSafwZ8QhyY

Q&A 2

http://www.youtube.com/watch?v=tRSaserOZLw

Ei kommentteja: